Rozwój sponsoringu i jego uwarunkowania

Rafał Matczyński

Sponsoring należy do jednych z najszybciej rozwijających się narzędzi promocji w ostatnich dekadach (Meenaghan i O’Sullivan 2013). Już pod koniec XX wieku Meenaghan (1998) pisał, iż przez ostatnie 30 lat sponsoring przekształcił się w globalny środek komunikacji. Ale to dopiero od połowy lat osiemdziesiątych widać gwałtowny wzrost wydatków sponsoringowych. Zgodnie z raportem SRI (2001) światowe nakłady na prawa sponsoringowe z dwóch miliardów dolarów w 1984 roku wzrosły do sumy 26 mld w 2001 roku. Raporty IEG (2009, 2014, 2015) przedstawiające globalne zmiany w latach 2005 – 2014, wskazują na dalszy wzrost wydatków w tym obszarze. We wskazanym okresie nakłady zwiększyły się z poziomu 30,5 do 55,3 miliardów dolarów.

Więcej

Komunikat

Szanowni Państwo

Z przykrością informuję, że witryna internetowa  Świata Marketingu padła ofiarą ataku hackerów. Dotychczasowe treści zamieszczone na serwerze zostały utracone. Z tego też powodu na obecnej stronie brakuje szeregu informacji. Będą one sukcesywnie uzupełniane w najbliższych dniach. Licząc na Państwa wyrozumiałość i cierpliwość łączę pozdrowienia.

Redaktor naukowy

Tomasz Wanat

Recenzja książki pióra Natalii Hatalskiej pt. „Cząstki przyciągania. Jak budować niestandardowe kampanie reklamowe”

Prof. dr hab. Henryk Mruk

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Recenzja książki pióra Natalii Hatalskiej pt. „Cząstki przyciągania. Jak budować niestandardowe kampanie reklamowe”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014

Autorka książki, Natalia Hatalska, od lat zajmuje się niestandardowymi formami reklamy. W 2000 roku śledziła kampanię książki o Harrym Potterze, a następnie podjęła studia literaturowe oraz zaangażowała się praktycznie w ten obszar marketingu. Od kilku lat prowadzi bloga – hatalska.com, poświęconego tematyce niestandardowych form reklamy. Mając wyjątkową wiedzę teoretyczną, połączoną z doświadczeniami  praktycznymi, zaprezentowała, opisała i krytycznie oceniła w książce około 160 niestandardowych kampanii reklamowych. Zostały one pogrupowane w ramach struktury zaproponowanej przez Autorkę. Odnosi się ona do struktury wirusa ebola, składającego się z siedmiu białek. Na zasadzie analogii, wyodrębniono siedem głównych schematów, które mogą zapewnić reklamie niestandardowej jej skuteczność.

Więcej